Goede ideeën zijn onmisbaar in een organisatie. Maar minstens zo belangrijk is wat ermee gedaan wordt. Hier komt mijn expertise om de hoek kijken. Ik ben namelijk idee-vertaler. Dat kan jouw idee, mijn idee of het idee of de missie van een organisatie zijn. Ik zorg dat dit idee handen en voeten krijgt. Dat het vertaald wordt naar een communicatie-uiting die aanspreekt en glashelder is. Dat is waar ik goed in ben en wat ik het leukst vind om te doen.
Zo wilde de directie van Welzin de participatiemaatschappij stimuleren door de bewoners van de wijk Kruiskamp-Koppel in Amersfoort uit te nodigen deelnemer van hun organisatie te worden. De vraag aan mij was dit idee om te zetten in een wervende foldertekst. Op de website las ik over het werk van Welzin. Woorden als wederkerigheid, terugtrekkende overheid en sociale cohesie. Op deze teksten zat geen enkele lezer te wachten. Je begrijpt, mijn hersens jeukten om met het vertalen van dit idee aan de slag te gaan.
Wijkgenoten
Hoewel het niet tot de opdracht behoorde, heb ik allereerst de naam Deelnemers veranderd. Het blokkeerde mijn fantasie volledig. Ik wilde een naam waar je blij van wordt. Die saamhorigheid uitstraalt. Waar je bij wilt horen. Na enig innerlijk brainstormen kwam ik uit op Wijkgenoten. Daar kreeg ik direct een beeld bij. Genieten, gezellig, met en voor elkaar, WIJ. Het schrijven van de tekst ging hierna vrij makkelijk. Met woorden als plezier, leuker en delen heb ik de kern van de boodschap weergegeven: Het is leuk en zinvol om je bij dit netwerk aan te sluiten. De directie van Welzin is zeer tevreden en de folder is inmiddels van de drukker gekomen.
Kan ik als idee-vertaler iets voor jou betekenen? Neem dan contact met mij op. Ik hoor graag wat jouw ideeën zijn!
2 gedachtes over “Idee-vertaler”