Reclame is geen megafoon

 

Lucy, idee-vertaler, communicatie

Als kind was ik er dol op: reclame op televisie. Ik zie ze nog zo voor me, de filmpjes op ons kleine zwart-wit schermpje. En desgewenst zing ik de bijbehorende liedjes voor je (“De SRV-man, de SRV-man, de SRV-man die brengt alles bij je thuis!”) of citeer ik een slogan (“Koning, keizer, admiraal, Popla kennen ze allemaal”). Dat reclame bedoeld was om de kijker, mij dus, over te halen een bepaald product te kopen drong totaal niet tot mij door. Ik vond het gewoon leuke filmpjes. Inmiddels is dat wel anders.

Televisiereclame kan behoorlijk opdringerig zijn. Zo vind ik het bijna ondoenlijk een programma of film op een commerciële zender door te komen. Goed, je kunt het programma opnemen en de reclameblokken doorspoelen, maar de ongevraagde onderbreking blijft. En kijk je naar een programma als The Voice of Holland, dan komen er voortdurend Twix etende en Coca cola drinkende kandidaten voorbij. Toevallig toch dat iedereen dezelfde smaak heeft!

Laat zien wie je bent

Wat is nou goede reclame, vraag ik mij weleens af. Waarom vond ik de filmpjes vroeger zo leuk en erger ik me er nu meestal aan? Misschien zit het in deze beschrijving van wat reclame eigenlijk is: “gunstige informatie over een product of dienst die je aanspoort het te kopen of te gebruiken”. Ik lees of hoor graag positieve informatie over een product, maar ik wil niet dat iemand mij aanspoort om iets te kopen. Dat bepaal ik liever zelf. Bij een training Social Media Marketing leerde ik dat je Social Media niet als megafoon moet gebruiken. Dat geldt volgens mij voor alle reclame. Roep niet voortdurend hoe geweldig je bent en dat iedereen jouw product moet kopen. Laat gewoon zien wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Als je dat goed doet en je product is aantrekkelijk, komen de kopers vanzelf. Dan willen ze graag bij jouw club horen.

Authentiek

Het is een trend die ook in marketingland gaande is. Het gaat steeds meer om de inhoud van de boodschap, om authenticiteit, om het delen van kennis, om het vertellen van je verhaal. Ik vind dat als zender én ontvanger een goede ontwikkeling. Eén waar ik graag meer van wil weten. Want bij die manier van reclamemaken krijg ik in ieder geval weer net zo’n positief gevoel als vroeger.

Advertenties

2 gedachtes over “Reclame is geen megafoon

  1. margaretha4719 zegt:

    Dat betekent wel dat diezelfde reclame, maar dan in een andere verpakking, nog gewoon aanwezig is. Bij het kijken naar bijvoorbeeld een film, is dat nog steeds even storend, denk ik. Als die reclame er dan toch moet zijn (om het programma betaalbaar te houden), dan zou ik het liever allemaal achter elkaar op een vaste tijd willen hebben. Je kunt dan kiezen of je wel of niet kijkt en er wordt dan niets onderbroken.

    Like

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s