Verwarrende marketing

 

Lucy, idee-vertaler

Verhalen van verwarring. Dat is de opdracht voor etappe 4 van de Verhalensafari. Je hoeft niet ver te zoeken om verwarrende verhalen tegen te komen. In de wereld van marketing en communicatie kom je ze regelmatig tegen. En om een of andere reden hou ik ervan.

Geknipt voor u

Als kind had ik al plezier in het lezen van Geknipt voor u op de achterkant van Vrij Nederland.  Lezers zonden krantenknipsels in van advertenties en artikelen die door taal- of typefouten onbedoeld komisch waren. Het autobedrijf dat adverteert met de tekst ‘tweede deuk gratis’ is een goed voorbeeld van zo’n tekst. Deze etappe van de Verhalensafari, die vanwege de zomervakantie nogal lang geduurd heeft, leverde ook enkele gevallen van verwarring op.

zeebra_tours_bergen_op_zoom

Wat te denken van het bedrijf Zeebra Tours, een busbedrijf dat op zoek was naar een dier voor in het logo. Ze kozen uiteindelijk voor… de pinguïn! En dan Zalando, toch een serieus bedrijf met een dito marketingafdeling, dat zijn assortiment samenvat met de termen: mode, schoenen, sport, kinderen. Ik zie dat meteen voor me.

Van der Meulen doet op de verpakking van de bekende Melba Toast echt zijn best. De marketingmedewerkers hebben begrepen dat storytelling een belangrijke nieuwe marketingtool is. Zij beginnen het verhaal over het productieproces van hun toast met de geweldige tekst: We zijn een bakker. Let op het verduidelijkende pijltje!

2014-08-09 18.50.48

Liefde voor taal

Waarom ik zo’n plezier beleef aan taalmissers van dit soort? Het heeft in ieder geval met mijn liefde voor taal te maken. Ik vind het bijzonder dat je bijvoorbeeld met het wijzigen van de volgorde van een zin een totaal andere betekenis kunt krijgen. Maar ook vind ik het ontzettend grappig om me voor te stellen dat er (teams van) serieuze vakmensen zijn, die na lang nadenken, vergaderen, plannen schrijven, correctierondes doorlopen en wat dies meer zij op de proppen komen met een tekst als: ‘Waterdichte, lage wandelschoen voor dames met Gore-Tex membraan’ (met dank aan taalkronkels). Ik krijg altijd de neiging om die bedrijven te laten weten dat hun communicatie wellicht een averechts effect heeft. Wat denk jij, zou het zin hebben?

 

PS Dit blog heb ik geschreven naar aanleiding van etappe 4 van de #verhalensafari van www.verhaallijnen.nl

Advertenties

6 gedachtes over “Verwarrende marketing

  1. Fijn verhaal. Herkenbaar tot in de ‘puntjes’…Nee, het heeft geen zin dit te schrijven naar de betrokkenen. Soms is er zelfs opzet in het spel: opvallen…de reclame van Zalando is daar wel een bewijs van 🙂

    Like

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s