Van donutmarketing naar identiteitsmarketing

Lucy idee-vertaler met donut

Ik vond het een intrigerende titel: Marketing van binnenuit. Het was één van de workshops die ik volgde bij het Zakelijk Festival MNL14, waar ik hier al eerder mijn enthousiasme over deelde. Ik weet nooit zo goed wat ik van marketing moet vinden. Het roept associaties op met snelle jongens die veel geld verdienen, omdat ze weten hoe ze jou als consument moeten verleiden hun product te kopen. Door je in de supermarkt rechtsom te laten lopen in plaats van linksom, of door je zoek- en klikgedrag te analyseren zorgen ze ervoor dat je uiteindelijk iets bestelt. Ik word er een beetje kriebelig van. Het was dus goed om eens een heel ander verhaal over marketing te horen.

Bestaansrecht

In plaats van een snelle jongen stond er een sympathieke, Vlaamse (volgens mij gaat dat trouwens vaak samen) dame voor de groep. Greet Dom vertelde over het verschil tussen de klassieke donutmarketing en de nieuwere identiteitsmarketing. De donut ziet er weliswaar mooi uit en is lekker, maar heeft een gat in plaats van een hart. Bij identiteitsmarketing begin je juist bij de binnenkant, bij je bestaansrecht. Om te beginnen moeten confronterende vragen als “Waarom besta jij?” en “Wat zou de wereld missen als jij er niet was?” beantwoord worden. Als dat helder is, gaat het erom je authentieke identiteit neer te zetten. Hierbij is het belangrijk de klassieke marketingvragen te veranderen.

Bijvoorbeeld:

Niet:                                                    Maar:

Waar zitten gaten in de markt?        Welke krachten heb ik nog niet benut?

Hoe kan ik meer verkopen?              Hoe kan ik meer betekenis krijgen?

Hoe wil ik groeien?                             Waarom wil ik groeien?

Gevulde koek

gevkoek

Volgens Greet is niet je imago belangrijk, maar je waarden of je essentie. Dat geldt voor je bedrijf, maar ook voor jou als mens. Het mooie is, als je die authentieke essentie vindt en weet in te zetten, hoef je niet meer te roepen wat je waarden zijn. Je klanten kunnen het namelijk voelen.  En wat ook fijn is, alles wat vanuit de essentie komt, onderhoudt zichzelf. Het kost geen moeite, maar geeft juist energie.

Het verhaal (dat natuurlijk uitgebreider was) wierp voor mij een nieuwe blik op marketing. Ik ga me er zeker verder in verdiepen. En ik stel voor om identiteitsmarketing voortaan gevulde-koek-marketing te noemen. Dat is ook veel lekkerder dan een donut.

Als je het interessant vindt, kijk dan eens op de website van Greet Dom.

Advertenties

Een gedachte over “Van donutmarketing naar identiteitsmarketing

  1. Vanaf mijn zestiende, kocht ik regelmatig een gevulde koek op het Sint Jorisplein.16 Cent. De verborgen inhoud, wel bekend na een tijdje, was altijd opnieuw een openbaring na de eerste hap: hoever vanaf de rand, hoe zoet en hoe ‘kneedbaar’…(nieuw en dus vers)

    Like

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s