Social media zakelijk inzetten? Durf te delen!

Lucy idee-vertaler Delen

Iedereen zal het beamen, als bedrijf of zelfstandig ondernemer kun je niet zonder social media. Misschien zijn er nog een paar mensen die tegensputteren dat het veel tijd kost, maar ja, je doelgroep is er te vinden dus moet jij er ook zijn. Natuurlijk ben ik zelf ook actief op Facebook, Twitter en LinkedIn en er is iets wat me steeds weer opvalt. Als ik naar zakelijke gebruikers -en vooral naar bedrijven- kijk, zie ik dat men alleen maar zendt en weinig tot niet deelt. Dat roept bij mij de vraag op hoe sociaal die media eigenlijk gebruikt worden.

De 4/1-regel

Tijdens een training Social Media Marketing leerde ik over de 9/1-regel. Tegenover één bericht over jezelf post je maar liefst negen berichten van of over anderen. In andere workshops die ik volgde sprak men over 4/1 of 4/1/1 (4 berichten delen, 1 persoonlijke reactie en 1 bericht van jezelf). Je wordt dus geacht om veel meer te delen en te reageren dan reclame te maken voor je eigen ‘winkel’. Als ik mijn tijdlijn bekijk, zie ik dat dit principe nauwelijks wordt toegepast.

Een werkzoekend marketing manager op Twitter spant de kroon. Hij presteert het om gemiddeld zes keer per dag te roepen dat hij werk zoekt. Zijn tweets eindigen steevast met RT=super! En dat terwijl hij zelf dus nooit iets retweet. Een goed voorbeeld van hoe het niet moet.

Durf te delen

Delen was nog nooit zo populair. Mensen delen hun auto (deelauto.nl), hun eten (thuisafgehaald.nl), hun bed (airbnb.nl) en hun spullen (peerby.nl). Maar het delen van content van anderen is kennelijk een stuk moeilijker. En dat is jammer, omdat je daarmee juist persoonlijk, menselijk en sympathiek overkomt. In dit blog van social media expert Elja Daae staan hele goede tips hoe je dat bijvoorbeeld op Twitter aan kunt pakken. Ook zij constateert overigens dat er nauwelijks voorbeelden te vinden zijn van bedrijven die belangeloos andermans berichten delen.

Delen is verbinden

Ik pleit er dan ook voor om social media ook zakelijk te gebruiken zoals ze bedoeld zijn, als middel om je sociale gezicht te laten zien. Wees authentiek en vooral ook menselijk. Geef jij jouw collega wel eens een compliment? Wees dan ook zo attent om als bedrijf andermans content onder de aandacht van jouw volgers te brengen.

Oftewel: mens, durf te delen!

Advertenties

Een gedachte over “Social media zakelijk inzetten? Durf te delen!

  1. Een prachtige en onderbelichte mogelijkheid. Alleen foto’s van waar je was en van wat je at zijn niet echt de manier om je in de kijker te plaatsen. Persoonlijk gecombineerd met zinnig zakelijk lijkt een beter gebruik. Voor als je echt iets nastreeft. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen…
    Een heldere visie die ik onderschrijf.

    Like

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s