Een goede slogan, de ultieme uitdaging

Communicatie Amersfoort slogans

Zoals wel vaker zag ik in de Twitter-rijstebrij iets langskomen wat mijn aandacht trok. Het ging over de verkiezing van de slechtste slogan. Omdat ik me vaak verbaas over verwarrende marketing en de lol kan inzien van taalfouten en -missers in reclame, klikte ik op de link. En ja hoor, de slogans waar je op kon stemmen waren inderdaad van bedroevende kwaliteit (en daardoor erg grappig). Wat denk je bijvoorbeeld van deze: Always in Egg-tion for you! Kijk voor de andere genomineerde slogans op de website. Je kunt nog tot zondag 14 december je stem uitbrengen.

Als er iets te toveren valt met taal, ben ik er altijd als de kippen bij om een bijdrage te leveren. Wat ik leuk vind, is een gesproken verhaal of een geschreven tekst terugbrengen tot de essentie. Het bedenken van een slogan is dan natuurlijk de ultieme uitdaging. Want hoe breng je de missie van je bedrijf terug tot een paar woorden? En dan ook nog zo dat het mensen aanspreekt en ze het onthouden? Ik heb zelf inmiddels drie slogans op mijn naam staan: Villa Vathorst, thuis in de wijk,  Wijkgenoten, ervaar het plezier van delen en natuurlijk mijn eigen Sterk in communicatie. Maar eerlijk gezegd heb ik er nooit echt over nagedacht wat nou de kenmerken van een goede slogan zijn.

Ik vond deze 5 zinvolle tips van Brandmeup:

  1. Hou het kort maar krachtig (Miele, er is geen betere)
  2. Zorg dat het makkelijk te onthouden is, bijvoorbeeld door rijm of alliteratie (Heerlijk, Helder, Heineken)
  3. Wees origineel, bijvoorbeeld door een woordspeling (Hema, de normaalste zaak van de wereld)
  4. Maak duidelijk welke oplossing jij biedt (Expert, daar word je wijzer van)
  5. Sluit aan bij je missie (Interpolis, glashelder)

Met deze tips in mijn achterhoofd ga ik nu aan de slag om een slogan te bedenken voor Muziekschool Barneveld. Uitgangspunten zijn: muziekles is voor iedereen, professioneel en nadruk op samenspel. Suggesties zijn welkom! En als ik er niet uitkom, kan ik altijd nog een gratis slogan genereren bij gratisslogans.nl. Daar weet ik er nog wel één voor trouwens: Voor slogans die nergens op slaan.

Advertenties

3 gedachtes over “Een goede slogan, de ultieme uitdaging

  1. Helaas is er een doelgroep, die gebaat blijkt bij beroerde slogans: genoeg pieken op de bank, nu nog maar één piek in de boom, die hele serie en die wordt nu na een jaar opnieuw gebruikt…

    Professioneel samen muziek maken? Muziekschool Barneveld, the place to be…
    🙂

    Like

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s