Facebook aan Twitter koppelen? Niet doen!

Communicatie Amersfoort Facebook en Twitter

Ik ben fan van Twitter. Toen ik in 2010 mijn eerste stappen op dit sociale medium zette, was ik nog wat sceptisch. Ik kreeg de indruk dat mensen vooral nutteloze informatie de wereld in slingerden. Maar gaandeweg ontdekte ik dat er ook heel veel zinnigs op Twitter te vinden is. Als je interessante mensen volgt, slim gebruik maakt van hashtags (#) en reageert op berichten die je leuk vindt, is er genoeg te halen. En ook een hoop te brengen natuurlijk. Twitter is een geweldig middel om jezelf of je bedrijf te profileren. Maar gebruik het medium dan wel zoals het bedoeld is.

De uitdaging van 140 tekens
De leukste uitdaging van Twitter vind ik de beperking van het aantal tekens. Is je boodschap langer dan 140 tekens, dan kun je hem niet versturen. Vaak heb ik al een zinnetje in mijn hoofd als ik begin te typen. Wat een triomfantelijk gevoel als blijkt dat ik precies op 0 resterende tekens uitkom!

Ieder medium zijn eigen aanpak

Koppel Facebook niet aan Twitter
Helaas zijn er veel mensen en organisaties die het anders zien. Zij starten een Twitteraccount (omdat het er nou eenmaal bij hoort?), koppelen hun Facebookpagina eraan en hop! Alle Facebook updates worden automatisch naar Twitter doorgezet. Handig? Dat wel. Effectief? In mijn ogen niet. Facebook en Twitter zijn twee zeer verschillende media, die elk een eigen aanpak vereisen. Je zendt toch ook geen radioprogramma via de televisie uit? Ik klik nooit op updates als “Ik heb een nieuwe foto op Facebook geplaatst”. Of op links als fb.me/36gv8k5 na een zin die midden in een woord wordt afgebroken. Als ik iemand op Facebook wil volgen, doe ik dat wel.

Wat is een goede zakelijke post?
Ik vind dus dat alle mensen die zich, zakelijk of privé, op Facebook én Twitter bevinden de moeite moeten nemen om ieder medium apart te bedienen. Ik ben ervan overtuigd dat dit meer effect heeft dan het klakkeloos doorzetten van posts naar tweets. Voor wie het interessant vindt hieronder een aantal kenmerken van goede (zakelijke) posts (met dank aan Mediametic).

Twitter

  • Tweet wat je ziet, wanneer je het ziet
  • Tweet regelmatig, vooral ‘s middags
  • Lengte: max 120 tekens (i.v.m. retweets)
  • Deel een link, liefst aan het begin
  • Tweet positief (34% meer retweets)
  • Gebruik niet meer dan 1 of 2 hashtags
  • Geef anderen credit (via een mention @)

Facebook

  • Lengte: max 80 tekens
  • Gebruik altijd beeld
  • Mooie mensen en schattige dieren zijn populair (‘cats rule the internet’ zeggen ze)
  • Niet meer dan 1 of 2 updates per dag
  • Duidelijke/ makkelijke vraag:  <5 sec te beantwoorden
  • Sluit aan bij actuele onderwerpen, zoals feestdagen, seizoenen, etc.
Advertenties

2 gedachtes over “Facebook aan Twitter koppelen? Niet doen!

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s