Hoe maak je een flyer die je doelgroep pakt?

Communicatie Amersfoort flyer maken

Iedere zichzelf respecterende (zelfstandig) ondernemer heeft er één. En ja, ik moet er dus binnenkort ook aan geloven. Een flyer. Maar hoe maak je nou een flyer die eruit springt op een tafel vol van die A5 papiertjes? Zelf ga ik vooral af op kleur en een nieuwsgierig makende titel. Het hangt dus zeker af van de persoonlijke voorkeur van de kijker. Maar een paar algemene tips zijn er toch wel te geven. Daar gaan we:

Communicatie Amersfoort flyers

Tip 1: Een felgekleurde achtergrond werkt het best. Gebruik een tekstkleur die hiermee contrasteert. Geen witte letters op een gele achtergrond bijvoorbeeld. Geel zou ik trouwens helemaal vermijden.

Tip 2: Weinig tekst, grote letters. Op bijna alle flyers op de afbeelding zijn de letters te klein. Als je voor je gevoel overdrijft, is het waarschijnlijk goed.

Tip 3: Eén groot en duidelijk beeld. De kreet ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ heb ik al ontelbare keren voorbij zien komen. Flyer 2 is de enige waar dit goed is toegepast.

Tip 4: Plaats je logo. Als je dan toch een flyer maakt, gebruik dan meteen de gelegenheid om je beeldmerk te promoten. Herkenbaarheid is belangrijk. Als je een huisstijl hebt, voer die dan door (zie flyer 6).

Tip 5: Schrijf een prikkelende kop die je doelgroep aanspreekt. Flyer 2 en 3 zijn goede voorbeelden.

Tip 6: Voeg een zogenaamde ‘call to action’ toe. Wat wil je dat mensen doen? Spreek de lezer hierbij direct aan. Dus: Schrijf je in! Neem contact met ons op! Zet zo’n tekst liefst in een button (zoals je ook op websites ziet).

Tip 7: Zet de grote troef van een flyer in: gebruik de achterkant! Hier kun je meer tekst kwijt voor mensen die echt geïnteresseerd zijn. Maar ook hier geldt: gebruik aansprekende kleuren met goed contrast en grote letters. Flyers 1, 3, 7 en 8 zijn meer geschikt als achter- dan als voorkant.

Tip 8: Om te weten of je flyer gelezen wordt, kun je een QR-code toevoegen. Zorg dat die meteen leidt naar een bepaalde pagina op je website (bijvoorbeeld een inschrijfformulier). In Google Analytics kun je precies zien hoeveel mensen via een mobiel op die pagina belanden.

Tip 9: Dit ligt voor de hand, maar is toch heel belangrijk: zorg dat de flyer ergens ligt waar jouw doelgroep komt.

Je ziet, het is niet moeilijk een flyer te maken die pakt en gepakt wordt. Tenminste, als je een goede tekstschrijver en ontwerper bent of hebt. In de praktijk zie ik nog veel missers. Van de weergegeven flyers zou ik alleen flyer 2 en 4 oppakken. En jij?

Advertenties

4 gedachtes over “Hoe maak je een flyer die je doelgroep pakt?

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s