Personal branding, het belang van waarom

Communicatie Amersfoort Personal Branding

Het lijkt zo’n simpele vraag. Kleine kinderen kunnen hem tot vervelens toe stellen. Ik herinner me de meewarige blikken in de rij bij de kassa als mijn zoontje mij doorzaagde met zijn “Waarom?” Toen ik werkzoekend was, kwam ‘waarom’ weer op mijn pad. Het bleek de cruciale vraag te zijn die je jezelf moet stellen als je aan Personal Branding doet.

Start with why
Personal Branding is eigenlijk hetzelfde als het in de markt zetten van een onderneming. Allereerst moet je weten waar je goed in bent. Daarna is het van belang om te beschrijven hoe je te werk gaat. Maar de belangrijkste vraag is waarom je doet wat je doet. Deze theorie is afkomstig van managementgoeroe Simon Sinek. Je kent wellicht zijn immens populaire TED talk ‘Start with why’?

Hij zegt dat mensen voor jou(w merk) kiezen, als ze geloven wat jij gelooft. Als jij kunt duidelijk maken wat jouw doel is, kunnen mensen daarin meegaan. Je moet dus je identiteit vinden en die uitdragen.

why-how-what Simon Sinek

Wanneer ga jij stralen?
Ik vind dat een geloofwaardig verhaal. Maar zo simpel als de vraag is, zo lastig vind ik het om er een antwoord op te vinden. Tijdens een workshop Personal Branding leerde ik dat je de volgende vragen moet kunnen beantwoorden:

  • Welke basiswaarden maken jou uniek?
  • Waar moeten mensen jou voor hebben? Waarom komen mensen bij jou terug?
  • Wat geeft je energie? Wanneer ga je stralen?

Als je de volgende zinnen kunt aanvullen, heb je een sterke beschrijving van je identiteit:

Mijn missie is …. (Wat?) Dat wil ik bereiken door … (Hoe?) Omdat ik geloof dat … (Waarom?)

Wat kun jij betekenen?
Als werkzoekende was het voor mij een ‘eye opener’. Ik was vooral bezig met het uitvogelen wat ik zocht. In dit geval vertel je je verhaal juist vanuit de toehoorder. Wat kun jij voor diegene betekenen?

Ik heb nog steeds geen pasklaar antwoord op mijn ‘waarom’. Het heeft ermee te maken dat ik geloof dat direct en zuiver communiceren leidt tot verbinding tussen mensen. En dat ik daarmee wil helpen. Maar hoe ik dat in één zin moet omschrijven?

En hoe is dat bij jou? Weet jij waar je voor uit bed komt ’s ochtends? Wat is jouw drijfveer? Heb je dat helder voor ogen of ben je, net als ik, nog zoekend? Ik ben benieuwd naar jouw waarom!

Advertenties

Een gedachte over “Personal branding, het belang van waarom

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s