C’est le ton qui fait la musique

Communicatie Amersfoort tone of voice

Ik hou van de Franse taal, ik heb een passie voor muziek en communicatie is mijn vak. Dit spreekwoord past dus uitstekend bij mij. In de opvoeding komt het tegenwoordig dagelijks voorbij. Ik leer mijn kinderen dat als je iets aardig vraagt, de ander eerder geneigd is aardig te reageren. Je krijgt dus vaker wat je wilt. Zeg je iets boos of geïrriteerd, dan krijg je meestal een boos of geïrriteerd weerwoord. Dat laatste blijkt echter het makkelijkst, want komt veel vaker voor. Jammer, want het is slecht voor de sfeer en behoorlijk ineffectief. Nee, die Fransen hebben het wat mij betreft wel goed begrepen.

Ik denk dat het bij schrijven net zo is. Ken je die briefjes die je huisgenoten vroeger ophingen als de afwas weer eens te lang bleef staan? Dodelijk toch? Maar ik doel in dit geval op zakelijk schrijven. De inhoud van je boodschap is belangrijk, maar het gaat ook om hoe je het schrijft. Lukt het om een toon te raken die je lezer aanspreekt? Kun je iemand aansporen een actie te ondernemen, zonder opdringerig over te komen? Met die vragen ben ik veel bezig als ik schrijf.

Hoe maak je het de lezer nu zo goed mogelijk naar de zin? Ik hanteer in ieder geval deze regels:

  1. Schrijf kort en bondig. Geen ellenlange zinnen of wollige taal.
  2. Spreek de lezer als mogelijk direct aan. Kies hierbij bewust (en consequent) voor u of jij.
  3. Maak de tekst niet te schreeuwerig (soms zie je zinnen met 2 of 3 uitroeptekens. Doe dat niet!!!).
  4. Gebruik niet teveel superlatieven, en zeker geen nietszeggende (uniek, onovertroffen, subliem, meesterlijk). Dit ondermijnt je geloofwaardigheid. De lezer moet zelf kunnen beslissen welke waarde hij toekent.
  5. Als je wilt dat je lezer tot actie overgaat, probeer dan niet dwingend te zijn. Maak duidelijk welke voordelen er zijn (en som die op met opsommingstekens).

Met je huisgenoten omgaan is natuurlijk iets anders dan een reclametekst schrijven, maar ik denk dat het raken van de juiste toon (vaak met het Engelse ‘tone of voice’ aangeduid) bij alle vormen van communicatie belangrijk is. Ik ben zelf in ieder geval gevoelig voor hoe ik word aangesproken. Hoe is dat bij jou?

Advertenties

2 gedachtes over “C’est le ton qui fait la musique

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s