Inbound Marketing voor beginners

Communicatie Amersfoort inbound marketing

Ik heb vaak moeite met jargon. En helemaal als het Engelstalig is. Als ik niet meteen begrijp wat ermee bedoeld wordt, haak ik af. Maar soms kom ik een woord zo regelmatig tegen dat ik er toch nieuwsgierig naar word. Dan zoek ik op wat het betekent. Ik had dat met Inbound Marketing. Dus toen ik bij Digital Masters een gratis masterclass over dit onderwerp kon volgen, greep ik mijn kans.

Inbound Marketing, wat is het?
Je hebt push en pull marketing. Bij push marketing probeer je iemand te overtuigen jouw product aan te schaffen, zonder erop te letten of iemand hierop zit te wachten. Je verspreidt bijvoorbeeld posters of belt mensen op. Dit wordt door consumenten vaak als opdringerig ervaren. Niet voor niets hebben 8.000.000 personen zich ingeschreven bij het Bel-me-niet-register!

Inbound Marketing is een vorm van pull-marketing, die tot doel heeft om via internet potentiële klanten aan te trekken (Bron: www.inboundmarketing.nl). Dat klinkt natuurlijk mooi, maar hoe gaat dat concreet in zijn werk?

Klantenservice
Je kunt je het beste voorstellen dat je een klantenservice runt. Iemand heeft een vraag en belt jou op om hier antwoord op te krijgen. Alleen stelt diegene in dit geval een vraag op Google en weet hij nog niet wie hem gaat beantwoorden. Gaat die vraag over jouw vakgebied, product of dienst, dan moet je zorgen dat hij voor het antwoord op jouw website terechtkomt. Je trekt de potentiële klant dus naar je toe en als je hem goed van dienst bent, schaft hij jouw product misschien wel aan. Je valt hem dus niet lastig, maar helpt hem juist bij zijn aankoop!

Bij de masterclass leerde ik dat er verschillende manier zijn om die klant naar je toe te trekken:

  1. Basis is een onweerstaanbare website
  2. Zoekmachineoptimalisatie
  3. Social media
  4. Blogs
  5. (eventueel) AdWords
  6. Downloads (documenten met informatie die mensen kunnen downloaden in ruil voor hun gegevens)
  7. Fun (leuke filmpjes en plaatjes)

Ken je doelgroep
inbound marketing buyer persona

Er zijn natuurlijk verschillende stappen. Een belangrijke? Je klant leren kennen! Wat voor iemand is het? Beschrijf hem in detail (leeftijd, beroep, budget, gezinssituatie, woonplaats, hobby’s). Welke vraag heeft hij? Hoe zoekt hij naar antwoorden (welke bronnen, wanneer)? Zo’n beschrijving noem je een persona. Tijdens de masterclass hebben we een persona beschreven. Het bleek een nuttige activiteit. Het resultaat voor mij was dat het allemaal veel concreter werd en dat de doelgroep veel meer ging leven.

Inspiratie
Dat is voor mij onmisbaar merk ik. Dat ik me er iets bij voor kan stellen. Het liefst gebruik ik een Nederlandse term (inkomende verkoopbevordering?). Maar dat is misschien teveel gevraagd. In ieder geval heb ik weer genoeg inspiratie opgedaan. En weet jij nu ook wat Inbound Marketing is. Met dank aan Digital Masters!

Advertenties

2 gedachtes over “Inbound Marketing voor beginners

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s