Content marketing, marketing met inhoud

Communicatie Amersfoort content marketing

Bedrijven die aan content marketing doen, delen graag hun kennis. Dat is namelijk een van de belangrijkste onderdelen van de content marketing strategie. Daarom zijn er marketingbureaus die gratis workshops (masterclasses, clinics of welke mooie naam ze er ook aan geven) organiseren. Daar maak ik de laatste tijd dankbaar gebruik van. Ik doe er allerlei kennis op die ik kan gebruiken voor mijn werk- en opdrachtgevers.

Niets nieuws?
Zo volgde ik laatst een masterclass inbound marketing, waarover ik een blog schreef. Afgelopen vrijdag was ik bij Marketing Guys voor een workshop over, jawel, content marketing. In twee uur tijd kregen we te horen hoe je in vier stappen een succesvolle content marketing strategie opzet. Nu word ik, zoals ik al eerder schreef, een beetje dwars van al die Engelse termen in marketingland. Het klinkt allemaal veel interessanter dan het in werkelijkheid is. Content is natuurlijk niets meer of minder dan inhoud en dat je bij marketing werkt met inhoud lijkt mij niets nieuws.

Geen schot hagel

foto hagel
Maar toegegeven, de inhoud van deze workshop was heel zinvol. Zeer kort samengevat deel ik hieronder graag de hoofdpunten.

Bij content marketing ligt de focus op klanten die naar jou op zoek zijn. Je lost dus geen schot hagel door ergens een poster op te hangen, maar biedt de mensen informatie waar ze (op internet) naar zoeken. Om een strategie op te zetten moet je deze stappen doorlopen:

  1. Stel een concreet doel. Wat wil je bereiken met je campagne of je nieuwe website? Meer naamsbekendheid, meer bezoekers, meer verkopen? Het lijkt zo simpel, maar het schijnt dat veel bedrijven deze essentiële stap overslaan. Zorg ook dat dit doel meetbaar is. Maak een 0-meting, zodat je kunt zien wat het resultaat is.
  2. Bepaal, ook weer heel concreet, je doelgroep. Doe dit het liefst via het beschrijven van zogenaamde Buyer Persona’s (in het Nederlands ijkpersonen). Volgende week volg ik hier een aparte workshop over, dus later meer.
  3. Bedenk met welke informatie (kennis delen!) en via welke kanalen je deze doelgroep het best kunt bereiken.
  4. Meet de resultaten en stuur waar nodig bij.

Het klinkt allemaal heel logisch, maar voor mij is het toch een andere manier van denken dan ik gewend ben in de culturele organisaties waar ik voor werk(te). Maar ik denk dat het principe hetzelfde is, of je nu auto’s of muzieklessen verkoopt. Ik ga me de komende tijd dus maar eens bezighouden met een marketingplan. Mét inhoud!

Advertenties

3 gedachtes over “Content marketing, marketing met inhoud

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s