Laatst stuitte ik op een artikel over kleurgebruik in marketing. Ik vind dat interessant om te lezen. Hoe kun je mensen beïnvloeden door middel van kleur? Het klinkt onwaarschijnlijk, maar het schijnt echt te werken. Onderzoek wijst zelfs uit dat 85% van de mensen zegt dat de kleur van een product de belangrijkste reden is om het te kopen. Een factor om rekening mee te houden dus, vooral als je bezig bent met het ontwerpen van een logo, website, poster, flyer of misschien wel een cv.
Kleuren in logo’s
Kleuren beïnvloeden zoals gezegd het (koop)gedrag van mensen. McDonalds gebruikt rood in het logo. Dit is niet alleen een kleur van passie en verlangen, maar ook een die het hongergevoel versterkt. Geel wordt geassocieerd met hoop en optimisme. Het is een kleur die aandacht trekt. Ikea maakt hier goed gebruik van. Met blauw straal je betrouwbaarheid uit. Denk maar aan de politie en de Belastingdienst. Groen is een kleur die stabiliteit weergeeft. Natuurlijk is het ook de kleur van de natuur. Heel veel logo’s van biologische producten zijn groen. Grijs straalt veiligheid en vertrouwen uit. Apple heeft bijvoorbeeld een grijs logo (soms ook in regenboogkleuren trouwens).
Mijn kleur
Maar eigenlijk wilde ik het hebben over mijn kleur. De kleur die, na de gebruikelijke roze periode, mijn lievelingskleur is geworden. Oranje. Toepasselijk natuurlijk, op Koningsdag (ben jij al gewend aan dat woord?). Maar koningsgezind ben ik niet. En met ons nationaal elftal heb ik ook niets. Maar oranje, ja, dat is echt mijn kleur.
Call-to-action met oranje
In marketing blijkt oranje ook een belangrijke rol te vervullen. Het is de kleur van enthousiasme. Daarom werkt het denk ik ook zo goed voor mijn cv. De kleur roept gevoelens van plezier en speelsheid op. En het zet mensen aan tot actie. Een zogenaamde call-to-action button op je website (een knop waar je mensen op wilt laten klikken) kun je dus het beste oranje maken. Dat wil ik binnenkort graag eens testen.
Koningsdag
Voor mij hoeft Koningsdag niet zo nodig. Maar er niet aan meedoen is geen optie. Het is waarschijnlijk dat ik met mijn enthousiaste kinderen op een kleedje met afgedankt speelgoed in het winkelcentrum zit vandaag. Eén voordeel is er gelukkig wel. Ik zie de hele dag alleen maar oranje!
NB Meer over kleurenpsychologie in marketing lees je hier.
Leuk artikel. Wist je dat kleuren niet enkel in marketing worden gebruikt, maar dat ze ook heel wat biologische effecten hebben? Ik heb er een artikel over geschreven op mijn blog. Neem je een kijkje? https://korigineel.wordpress.com/2015/03/09/4-kleuren-die-je-leven-beinvloeden/
LikeLike
Dank je. Ga ik doen, Korneel!
LikeLike
Wanneer (en hoe komt het) dat een kleurvoorkeur in je leven verandert? Denk maar eens aan de kleuren in huis, op de muren bijvoorbeeld. Van wit naar rood, van blauw naar bruin, groen, geel enz. Zou het echt zo zijn dat het te maken heeft met je stemming/situatie? Of kies je eerder bewust voor een kleur waarmee je denkt anderen aan te spreken in tegenstelling tot je eigen voorkeurkleur? Ik ben er niet uit! Wel een goed artikel!
LikeLike
Ik weet het niet, Margreet!
LikeLike