Je doelgroep begrijpen? Werk met persona’s!

Communicatie Amersfoort werken met persona

Tijdens mijn rondgang langs gratis marketingworkshops kwam ik eind april bij een zogenaamde clinic op de Beeckestijn Business School terecht. Titel: Persona’s, breng je klant tot leven. Ook bij de workshops over inbound en content marketing, waar ik hier en hier over schreef, waren die persona’s langs gekomen. Ik wilde er graag meer over weten.

Wat is een persona?

Een persona, ook wel buyer persona of (veel mooier natuurlijk) ijkpersoon, is een fictief persoon die een bepaalde doelgroep representeert. Als marketeer richt je jouw communicatie dus niet op bijvoorbeeld vrouwen tussen de 20 en 35, maar creëer je een personage dat model staat voor die doelgroep. Vervolgens maak je van deze persoon een gedetailleerde beschrijving. Denk aan leeftijd, geslacht, uiterlijke kenmerken, gezinssamenstelling, interesses, hobby’s, beroep, inkomen, favoriete informatiekanalen, social media gebruik etc. Je geeft je persona zelfs een naam en brengt hem tot leven met een foto, poster of filmpje. Dit doe je overigens op basis van onderzoek. Bijvoorbeeld door echte klanten te interviewen.

Waarom zou je werken met persona’s?

Bij marketing en communicatie  is het belangrijk een duidelijk beeld van je klant te hebben. Waar het met name om gaat bij het maken van persona’s, is het achterhalen van de drijfveren. Weet je namelijk wat iemand bezig houdt en waar zijn behoeften liggen, dan kun je daar op inspelen met je product en je communicatie. Als je alleen gegevens van je klanten verzamelt, zoals bij de Bonuskaart gebeurt, weet je wel wat ze kopen, maar nog niet waarom. En dat is nou net het belangrijkst.

Spreek je doelgroep aan

Ik heb zelf nog niet met persona’s gewerkt, maar probeer in mijn teksten wel altijd de lezer/mijn doelgroep direct aan te spreken. Deze week moest ik bijvoorbeeld een tekst schrijven voor de flyer van de open dag van de muziekschool. Die flyer wordt uitgedeeld aan kinderen van de basisschool. Mijn idee was om hun ouders aan te spreken, omdat zij degenen zijn die beslissen om naar zo’n open dag te komen of hun kind op muziekles te doen. De tekst werd dus heel anders dan wanneer ik me direct tot de kinderen had gericht.

Conclusie: of je nu met persona’s werkt of niet, ik denk dat het schrijven met een specifieke lezer voor ogen heel zinvol is. Misschien moet ik dat op dit blog ook maar eens gaan doen 🙂

PS Hier lees je meer over het werken met persona’s

Advertenties

3 gedachtes over “Je doelgroep begrijpen? Werk met persona’s!

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s