Goed doel of andere non-profit? Gebruik Google Grants!

Communicatie Amersfoort Google Grants

Het schijnt dat 95% van de Nederlandse internetgebruikers Google gebruikt. Daar hoor ik zeker zelf ook bij. Google is mijn startpagina en ik gebruik het meerdere keren per dag. Het komt nog zelden voor dat ik een webadres in de daarvoor bestemde balk intyp. Alles gaat via de populairste zoekmachine. Wereldwijd worden er maar liefst 40.000 zoekopdrachten per seconde ingevoerd. Duizelingwekkend toch? Geen wonder dat ieder bedrijf en iedere ondernemer het liefst bovenaan de zoekresultaten komt als er een voor hen relevante zoekopdracht wordt ingetikt. En omdat het moeilijk is dit voor elkaar te krijgen met alleen maar goede teksten, wordt er geld uitgegeven aan Google advertenties, oftewel Adwords campagnes.

Gratis Adwords voor organisaties met ANBI status

Goede doelen en andere non-profit organisaties kunnen zich zo’n campagne meestal niet veroorloven. Jammer, want zij zijn natuurlijk net zo goed op zoek naar klanten of donateurs. Gelukkig is er voor hen een mogelijkheid om helemaal gratis -ja, je leest het goed- van Adwords gebruik te maken. Het heet Google Grants en het wordt door Google gratis ter beschikking gesteld aan iedere organisatie die door de Belastingdienst als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) is aangemerkt. Nu hebben veel goede doelen die ANBI status, vooral omdat donaties daardoor voor de gever fiscaal aftrekbaar zijn. Maar vrijwel geen enkele non-profit blijkt gebruik te maken van deze aantrekkelijke uitbreiding van hun marketing mogelijkheden.

Gemiste kans

Dit las ik in een artikel in Vakblad Fondsenwerving, geschreven door Arno Kensen. Hij schrijft dat de zoekterm ‘goede doelen Nederland’ maandelijks 880 keer wordt ingetypt. Toch levert deze zoekopdracht slechts twee advertenties van goede doelen op. Is iemand daadwerkelijk op zoek naar een geschikte organisatie om een bedrag naar over te maken en zoekt men op ‘geld doneren’ (dit gebeurt gemiddeld 70 keer per maand), dan zijn er ook maar twee goede doelen te vinden bij de advertenties. Een gemiste kans dus voor al die andere organisaties. En dat zijn er nogal wat!

10.000 dollar

Zelf werk ik bij twee ANBI’s. Het bestaan van Google Grants was mij al eerder ter ore gekomen, maar vanwege mijn kleine aantal contracturen is het er tot nu toe nog niet van gekomen er iets mee te doen. Na het lezen van het artikel weet ik zeker dat ik dit snel moet oppakken. Google Grants biedt per instelling een advertentiebudget van maar liefst 10.000 dollar per maand (zo’n 9.350 euro) aan. Als het goed is, heb je het geld dat je kwijt bent met het op (laten) zetten van een campagne zo weer terug verdiend. Aan de slag dus!

Lees hier of jouw organisatie in aanmerking komt voor Google Grants

Advertenties

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s