Wat je beter niet kunt doen op Twitter, 7 don’ts

Communicatie Amersfoort Twitter 7 donts

Vandaag las ik dat Twitter in de Verenigde Staten met reclamespotjes gaat beginnen, om de groei van het aantal actieve gebruikers te stimuleren. Op dit moment zijn er wereldwijd 320 miljoen gebruikers. Toch geen gering aantal, maar helaas voor Twitter leidt het bedrijf verlies. Nieuwe gebruikers zijn nodig om de markt voor adverteerders interessanter te maken. Maar in de VS kwam er de afgelopen 9 maanden zelfs geen enkele actieve gebruiker bij, volgens het artikel dat vandaag op Z24 werd gepubliceerd.

Ik weet niet waarom er zo weinig nieuwe gebruikers bij komen, maar ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd niet meer zo positief over Twitter ben als vroeger. Inmiddels beheer ik, naast mijn persoonlijke account, drie zakelijke pagina’s en breng ik daardoor gemiddeld zeker een uur per dag op het sociale medium door. Het resultaat van die tijdsinvestering valt mij vaak tegen. Zoveel mensen en bedrijven zijn bezig om zichzelf te promoten en zo weinig tweets vind ik het delen waard, dat het voor mij vaak als verspilde tijd voelt.

Er zijn zelfs zaken waar ik me ronduit aan erger. Daarom wil ik hier een lijstje met tips geven met dingen die je op Twitter beter niet kunt doen.

7 ‘don’ts’ op Twitter

  1. Alleen maar reclame maken voor jezelf of je bedrijf. Twitter is een sociaal medium, dus zorg dat je niet alleen aan het zenden bent.
  2. Heel veel hashtags gebruiken. Twee hashtags per tweet is het maximum. Ben je nieuw op Twitter? Lees dan even mijn eerdere blog over hashtags.
  3. Steeds dezelfde boodschap versturen. Sommige mensen roepen bijvoorbeeld iedere dag dat ze werk zoeken. Dat geeft vooral aan dat je niet erg vindingrijk bent.
  4. Geautomatiseerde tweets plaatsen, zoals via Foursquare aangeven waar je bent, laten weten hoeveel mensen jou de afgelopen week (ont)volgden. Ik durf te beweren dat geen enkele volger dit interessant vindt.
  5. Afschermen van je tweets. Als je wilt dat alleen bekenden je berichten lezen, is het beter een what’s app-groep te starten.
  6. Negativiteit spuien. Ik krijg altijd een heel naar gevoel als mensen een ruzie of meningsverschil op Twitter uitvechten.
  7. Gebruik van clichés. Ik zie die vooral in de profielen terug. Hoeveel vrouwelijke gebruikers zouden moeder zijn van een paar (b)engeltjes?

Over de streep

Ik ben heel benieuwd naar het reclamespotje van Twitter en vraag me af hoe zij mensen over de streep gaan trekken om gebruiker te worden. Het schijnt dat 1 miljard mensen ooit een account hebben aangemaakt, maar nooit zijn teruggekomen. Er zal heel wat overredingskracht nodig zijn om die mensen weer enthousiast te krijgen. En bovendien, hoe gaan ze ervoor zorgen dat de huidige gebruikers niet afhaken?

Advertenties

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s