Schriftelijk communiceren? Schrijf niet tussen de regels!

Communicatie Amersfoort Tussen de regels schrijvenIk kreeg een mail. Het was een vriendelijk bericht, maar tussen de regels las ik iets anders. Hierdoor begon ik me af te vragen hoe dat nou werkt, tussen de regels lezen. En dat je kennelijk dus ook tussen de regels kunt schrijven.

De mail kreeg ik naar aanleiding van mijn blog van laatst over bedrijfsnamen en hoe raadselachtig ze soms zijn. Daarbij gaf ik voorbeelden van enkele van die namen. Mijn punt was dat die namen geen associaties oproepen met het product of de dienst die het bedrijf levert. En dat ik vind dat je beter een naam kunt kiezen die dat wel doet. De dag na publicatie schreef een mevrouw van één van de bedrijven die ik als voorbeeld had genoemd (ik noem de naam maar niet nog een keer) mij een bericht.

“Beste Paula, was benieuwd waarom je nu specifiek <bedrijfsnaam> eruit hebt gehaald om in je blog te benoemen? Als ik je criteria lees, zie ik niet direct het antwoord terug. Naam is ook afhankelijk waar je je doelgroep zoekt en vindt. <bedrijfsnaam> heeft nl niet een directe taak om bekend te zijn bij de consument. Met vriendelijke groet.”

Not amused

Ik concludeerde hieruit dat deze dame ‘not amused’ was over het feit dat ik een mening had geuit over haar bedrijfsnaam. Dat snapte ik niet zo goed. Ik had juist duidelijk aangegeven wat mijn criteria waren. En van een bedrijf dat niet bekend wil worden bij de consument had ik nog nooit gehoord. Als antwoord bedankte ik haar voor het feit dat ze mijn blog had gelezen. En legde ik uit dat ik mijn persoonlijke mening had gegeven over de naam van het bedrijf waar zij voor werkte. Dat leverde deze respons op:

“Hi Paula, je blog niet gelezen. Via PR monitoring/screening op naam <bedrijfsnaam> kwam je artikel naar boven. ‘Zomaar’ wat schrijven zonder eigen research…. Zie dat je nog niet lang bezig bent. Wellicht zocht je manier om commercieel je dienst onder aandacht te brengen. Had in ons geval anders gekund. Wens je veel succes bij hetgeen je gestart bent.”

Venijn

Nou, daar was tussen de regels inmiddels toch een heleboel woede te lezen. Venijnig ook, vind je niet? Ik kreeg er een erg onaangenaam gevoel bij. En ze heeft mijn blog niet eens gelezen! Toch schreef ik haar geen boze mail, maar legde ik nogmaals uit hoe het wat mij betreft zat. Achteraf vond ik dat eigenlijk slap. Ik had haar beter kunnen bellen en kunnen vragen wat haar probleem was.

Open communicatie

Daarom wil ik hier alsnog een pleidooi houden voor open communicatie. Je kunt beter schrijven dat je boos bent en waarom dat zo is, dan dat je een beetje schijnheilig iemand succes wenst met vriendelijke groeten. Had deze mevrouw mij niet beter uit kunnen leggen wat de naam betekent en waarom ze die gekozen hebben? Wie weet had ze er dan een klant bij gekregen. Nu bereikt ze het tegenovergestelde. Hoewel ik haar wel dankbaar ben voor het aandragen van een nieuw onderwerp voor mijn blog 🙂

Advertenties

4 gedachtes over “Schriftelijk communiceren? Schrijf niet tussen de regels!

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s