Open de schatkist, maak ambassadeurs van je werknemers

Communicatie Amersfoort Werknemers als ambassadeursToegegeven, ik ben er niet altijd even enthousiast over, maar toch is Facebook onmisbaar voor mij. Omdat ik inmiddels vier zakelijke pagina’s beheer, breng ik per dag gemiddeld zeker een uur op het populairste sociale medium door (9,4 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijks). Maar ondanks mijn inspanningen zijn de resultaten van mijn activiteiten op die pagina’s nog niet altijd naar mijn zin. Gelukkig heb ik wel een idee waar dit aan ligt.

Laat zien dat je organisatie uit mensen bestaat

Bij zakelijk gebruik van Facebook is het vooral belangrijk om de mensen achter je organisatie te laten zien. Wie zijn deze mensen? Wat doen zij in jouw bedrijf? Wat drijft hen? Welk gevoel wil je dat zij overbrengen? De antwoorden op deze vragen zijn interessant voor je volgers.

Bij de muziekschool waar ik werk mag ik deze week een praatje houden om de medewerkers, met name de docenten, zover te krijgen dat ze een actieve bijdrage gaan leveren aan de Facebookpagina. Mijn probleem is namelijk dat ik maar een dag in de week op de ‘werkvloer’ aanwezig ben. Ik heb dus anderen nodig om mij van informatie te voorzien die het delen waard is (aangeduid met het interessant klinkende content, wat natuurlijk gewoon Engels is voor inhoud).

Maak ambassadeurs van je werknemers

En ik ben niet de enige communicatie professional voor wie dat van belang is. Werknemers zijn in feite onmisbaar bij het succesvol inzetten van zakelijk Facebook. Het is dus zaak om van hen ambassadeurs te maken. Waarom?

3 redenen waarom werknemers de beste ambassadeurs zijn

  1. Zij kennen de organisatie als hun broekzak en zijn dus goed op de hoogte van wat er speelt.
  2. Als werknemers berichten van en over hun werkgever delen met hun achterban geeft dit aan dat zij trots zijn op het bedrijf waar ze werken. Dit geeft jouw bedrijf een betrouwbare uitstraling. Mensen willen er graag werken, dus het zal er wel leuk zijn.
  3. Zij zijn degenen die de vakkennis hebben. Door die kennis te delen word je door potentiële klanten als expert gezien.

Open de schatkist

Het lastige is dat ze altijd druk zijn en waarschijnlijk niet inzien wat het actief optreden als ambassadeur hen oplevert. Aan mij de eer hen dit duidelijk te maken. Ik ga me inzetten om die schatkist vol kennis en ervaring open te krijgen en Facebook succesvoller in te zetten. Als dat lukt, ga ik het vast ook weer een beetje leuker vinden om met dit medium te werken.

Advertenties

2 gedachtes over “Open de schatkist, maak ambassadeurs van je werknemers

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s