Een communicatieplan schrijven? Schrijf minder, doe meer!

Communicatieplan schrijvenHet begin van het jaar is bij uitstek geschikt om plannen te maken. Wat ga ik dit jaar (anders) doen? Wat wil ik bereiken? Zelf heb ik niet zoveel met het hebben van goede voornemens of het maken van plannen, puur omdat er een nieuw jaar is begonnen. Maar in mijn werk ontkom ik er niet aan. Daar moeten er communicatieplannen geschreven worden. Enerzijds vind ik dat goed, omdat je dan doelen kunt stellen en aan je collega’s kunt laten zien wat je van plan bent. Anderzijds hebben dit soort documenten nogal de neiging om in een, al dan niet digitale, la te belanden en daar geduldig te wachten op een vervolg.

Aan mij de eer om een communicatieplan te schrijven dat wel resulteert in concrete acties! Mijn aanpak is als volgt. Misschien heb je er iets aan als je zelf een plan gaat schrijven?

  1. Doelen formuleren voor het komende jaar. Deze zijn vaak terug te vinden in een reeds bestaand beleidsplan. Je kunt ze ook zelf beschrijven natuurlijk.
  2. Per doel een hoofdstuk schrijven, waarin je uitwerkt hoe en wanneer je dit doel wilt bereiken.

Deze onderwerpen kun je in een communicatieplan opnemen:

  1. Omschrijving van het probleem dat je op wilt lossen.
  2. Zo concreet mogelijke beschrijving van het doel dat je wilt behalen. Gebruik hierbij de alom bekende SMART-methode (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden). Noem dus meetbare doelen, bijvoorbeeld 25% toename van bezoekers of 10% meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Geef ook het tijdspad aan waarbinnen je dit doel bereikt wilt hebben.
  3. Beschrijf de middelen die je in wilt zetten om je doel te bereiken.
  4. Geef aan welke doelgroep je wilt bedienen. Maak die doelgroep zo specifiek mogelijk. Let er bij je keuze van communicatiemiddelen op of deze aansluiten bij de gekozen doelgroep.
  5. Ga aan de slag! Lijkt voor de hand liggend, maar ik denk dat veel mensen worden opgeslokt door de waan van de werkdag en daardoor hun doel uit het oog verliezen. Plan dus de verschillende activiteiten in je agenda in en hou je daaraan.
  6. Evalueer na afloop of je de doelen bereikt hebt en zo niet, waar dit aan ligt.

Schrijf minder, doe meer!

Zelf heb ik ervoor gekozen om in plaats van hoofdstukken deelplannen te schrijven. Dan hoef ik niet te wachten tot het hele plan geschreven is. Mijn eerste deelplan is net af en beslaat slechts twee pagina’s. Genoeg om in actie te komen wat mij betreft. De tijd die ik hiermee uitgespaard heb, kan ik mooi besteden aan de uitvoering van het plan. En ik hou het document gewoon op mijn bureau, zodat mijn laden niet verstopt raken met vergeten plannen! Of heb ik dan toch stiekem een goed voornemen?

Advertenties

2 gedachtes over “Een communicatieplan schrijven? Schrijf minder, doe meer!

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s