Het geheim van een goede koptekst

Een goede koptekst schrijvenAlle tekstschrijvers zijn het er denk ik over eens: het allerbelangrijkste onderdeel van een tekst is de kop. Als die deugt, krijg je lezers. Op internet wemelt het van de tips over hoe je zo’n koptekst nou moet schrijven. Kennelijk zijn er ook heel veel niet-schrijvers die zich, al dan niet noodgedwongen, met schrijven bezig houden. Voor deze mensen zet ik graag nog eens op een rijtje hoe je zelf een goede koptekst schrijft.

Wat is een goede koptekst?

Je kunt je afvragen of dit wel objectief aan te geven is. De ene persoon wordt door iets anders geprikkeld dan de andere. Maar als je inspeelt op deze menselijke eigenschappen, is de kans in ieder geval groot dat je tekst gelezen wordt:

  1. Mensen zijn nieuwsgierig. Een goede koptekst prikkelt en verleidt de lezer om door te lezen. Op de titel van mijn blog ‘Over marketing en theezakjes’ kreeg ik bijvoorbeeld positieve reacties. Pas wel op dat je niet doorschiet in gekke titels, alleen maar om lezers te verleiden. Een vraag als titel werkt ook uitnodigend.
  2. Mensen zoeken betrouwbare informatie. De koptekst moet dus de lading dekken. Als de lezer doorleest en niet vindt wat de koptekst belooft, haakt hij alsnog af (en komt ook vast niet meer terug). Een titel die de tekst in een paar woorden samenvat is dus een goed idee.
  3. Mensen willen graag iets leren. Een koptekst die tips of advies belooft, werkt geweldig op internet. Op mijn eigen website merk ik ook dat blogs met tips het meest gelezen worden.

De koptekst en SEO

Je schrijft natuurlijk omdat je wilt dat je tekst door mensen gelezen wordt. Maar daarvoor moet hij wel eerst gevonden worden. Daarom speelt ook SEO (je tekst vindbaar maken voor zoekmachines) een belangrijke rol. De titel of koptekst is dé plek om de woorden waarop jij gevonden wilt worden op te nemen. Hou er rekening mee dat een goede online koptekst in het kader van zoekmachine vriendelijkheid liefst maximaal 55 tekens bevat.

Eerst de tekst, dan de kop

Zelf schrijf ik altijd eerst de tekst en dan pas de kop. Zo kan ik een samenvattende koptekst schrijven of bepalen wat een belangrijk woord of opvallende zin is om in de titel te gebruiken.

Het belang van tussenkopjes

Vergeet tenslotte niet dat ook tussenkopjes belangrijk zijn. Op precies dezelfde manier als hierboven beschreven, leiden ze de lezer door je tekst en zorgen er, als het goed is, voor dat je tekst tot aan het eind gelezen wordt. Ik ben benieuwd of mij dat hierbij gelukt is!

Advertenties

Een gedachte over “Het geheim van een goede koptekst

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s