In 6 stappen naar een sterke LinkedIn samenvatting

LinkedIn SamenvattingVorige week mocht ik een oud-collega helpen met de tekst voor haar LinkedIn samenvatting. Een leuke klus, want ik ben dol op verbeteren! Ik heb al verschillende workshops over LinkedIn en Personal Branding gevolgd. Daar heb ik een lijstje met tips van gemaakt, waar ik al een paar keer werkzoekenden mee heb geholpen. Die adviezen bleken net zo goed bruikbaar te zijn voor ZZP-ers of mensen die in loondienst werken. Bijna voor iedereen dus. Vandaar dat ik hier nog even de stappen noem die je moet zetten voor een sterke LinkedIn samenvatting.

Noem jezelf ik

Het eerste wat me opviel was hoe moeilijk het kennelijk is om het over jezelf te hebben. Ik zie dat wel vaker. Mensen die een eenmanszaak hebben, gebruiken op hun website ‘wij’. Of duiden zichzelf op hun over-mij-pagina aan met hun bedrijfsnaam. Jouw onderneming ben je zelf. Gebruik dus ik. Spreek ook de lezer direct aan. Dat maakt het veel persoonlijker. Vind je ook niet?

Vertel over je ‘why’

Natuurlijk vertel je in je samenvatting wie je bent en wat je doet. Maar, zoals ik hier al eerder schreef, het waarom is voor mensen het belangrijkste aspect. Vergeet dus nooit te zeggen waarom je doet wat je doet. Als mensen in hetzelfde geloven als jij voelen ze zich sneller betrokken bij jou(w werk).

Welk probleem los jij op?

Je hebt waarschijnlijk geschreven over wat je voor werk doet (of zoekt). Maar heb je ook bedacht welk probleem je daarmee oplost? Beschrijf dit zo concreet mogelijk. Wees vooral niet bang om specifiek te zijn. Ook al verklein je daarmee je doelgroep, je zorgt er wel voor dat alleen de juiste mensen naar jou toekomen.

Schrijf voor je ideale klant

Je schrijft altijd voor een doelgroep. Bedenk van tevoren wie dat is en hou deze persoon voor ogen als je schrijft. Ben je werkzoekend? Schrijf dan voor je ideale werkgever. Heb je een eigen bedrijf? Dan is het je ideale klant die je aanspreekt.

Je eigen taal

Schrijf niet zoals je denkt dat het hoort of zoals je het bij anderen hebt gezien. Ik bedoel niet dat het spreektaal moet zijn, maar het moet wel eigen voelen. Daarom is het ook het best om je teksten zelf te schrijven. Je kunt ze altijd door een prof op taalfouten laten controleren. Die doen namelijk afbreuk aan je professionaliteit, schreef ik al eerder.

Hou het kort en bondig

Ja hoor, daar is hij weer! Het geldt voor alle online teksten, dus ook hier. Het vergt lef, maar als je durft te schrappen zal je zien dat je tekst er zoveel krachtiger door wordt.

Advertenties

Een gedachte over “In 6 stappen naar een sterke LinkedIn samenvatting

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s