Wat ik leerde over Contentmarketing

Communicatie Amersfoort content marketingKennis moet je delen is een veelgehoorde kreet. Tenminste als je je op een of andere manier met marketing bezighoudt. En gelukkig brengen marketingmensen deze regel ook in praktijk, zodat ik vorige week gratis aan kon schuiven bij de mini masterclass Content Strategie van Digital Masters. Een leerzame sessie, waarvan ik de opgedane kennis graag op mijn beurt met jullie deel.

Wat is Contentmarketing?

Voor wie nog niet weet wat Contentmarketing is: in tegenstelling tot het ouderwetse reclame maken voor je product, bied je jouw ideale klant informatie (content betekent natuurlijk letterlijk inhoud) die voor hem waardevol is en die een antwoord geeft op zijn vraag of probleem.

Bloggen moet

Eén van de effectiefste manieren om informatie te delen is bloggen. Door in een blog jouw kennis te delen, ziet de consument jou als een betrouwbare bron en zal hij sneller geneigd zijn om zaken met je te doen. Niet bang zijn dus om kennis weg te geven!

Hoe bepaal je welke kennis je deelt?

Als je het belang van bloggen inziet en je wilt ermee beginnen, vraag je je misschien af welke kennis je moet delen. Een belangrijke vraag, die echter voorafgegaan wordt door de vraag met wie je die kennis gaat delen. En dan moet je niet denken aan een doelgroep, omdat die niet specifiek genoeg gedefinieerd kan worden. Bij Contentmarketing werk je met zogenaamde persona. Wat een persona is en wat je eraan hebt, beschreef ik hier al eerder.

Schrijven voor een persona

Heb je eenmaal je persona beschreven, dan kan je aan de slag met het schrijven van je ‘content’. Bedenk met welke problemen jouw persona te maken heeft en hoe jij daar een oplossing voor kunt bieden. Waar zoekt hij of zij naar in Google? Neem dit woord, of liever nog meerdere woorden (de zogenaamde long tail zoekwoorden) als uitgangspunt (en titel!) van je blog. Om een voorbeeld uit mijn praktijk te gebruiken: Vanaf welke leeftijd kun je een instrument bespelen? zou een mooi blog kunnen zijn.

AdWords campagnes niet meer nodig

Het voordeel van het gebruik van long tail zoekwoorden is dat er weliswaar minder mensen zijn die zo’n zoekterm gebruiken, maar dat degenen die ze wel gebruiken ook echt naar jou op zoek zijn. Als je gebruik maakt van AdWords campagnes (de advertenties die altijd bovenaan de Google zoekresultaten staan) is dat vaak juist niet het geval. Er komen waarschijnlijk wel meer bezoekers op je website, maar ze haken ook snel weer af, omdat ze toch niet vinden wat ze zoeken. Dit kost jou veel geld (want je betaalt per klik), maar het levert niets op.

Moraal van het verhaal

Volgens onze docente Laura Hamer is het zinvoller om het marketingbudget te besteden aan een goede tekstschrijver dan aan AdWords. Kijk, dat vind ik dan weer een mooie conclusie!

Advertenties

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s