Webdesign, kies je voor verrassend of voorspelbaar?

Communicatie Amersfoort Lezen in F-vormVoor een opdrachtgever ben ik betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe website. Een leuke, maar ook lastige klus. Allereerst moet iedereen binnen de organisatie zich kunnen vinden in zo’n website. Daarbij spelen verschillende belangen een rol. Ten tweede is het beoordelen van het ontwerp en de functionaliteit van een website vooral een kwestie van smaak. Het eindresultaat zal dus bij voorbaat een compromis zijn. De vraag is nu hoe we ervoor zorgen dat dit een geslaagd compromis is.

Verrassend of voorspelbaar?

Nu het eerste ontwerp op tafel ligt, blijkt dat er een fundamentele keuze gemaakt moet worden: willen we een website die verrast of een die voorspelbaar en daarmee makkelijk te gebruiken is? Zo kwam de vormgever met het (op http://www.operaballet.nl geïnspireerde) idee om de menubalk onderaan de pagina te plaatsen. Dat zag er inderdaad mooi uit, maar kan de bezoeker dit menu straks snel genoeg vinden? Een lastige vraag, die niet met zekerheid te beantwoorden is.

Wat doen anderen?

Ik las een blog, waarin de 20 meest gebruikte websites zijn geanalyseerd op de plaatsing van hun (sub)menu’s. Dat laat overduidelijk zien dat bij alle websites het menu op de standaard locatie staat, te weten bovenaan of links. Onderzoek naar het leesgedrag van websitebezoekers bevestigt dat mensen online in F-vorm lezen. De linker- en bovenkant krijgen, zoals je op het plaatje ziet, de meeste aandacht.

Lezen in F vorm

Geef je mening!

Natuurlijk is er ook veel te zeggen voor een originele aanpak. Je laat daarmee zien dat je vernieuwend en creatief bent. Maar of dat in dit geval een aanrader is, valt misschien te betwijfelen. Ik vraag me af hoe jij hierover denkt. Ik lees het graag hieronder, dan kan ik jouw mening meenemen bij het maken van de keuze tussen verrassend of voorspelbaar.

Advertenties

8 gedachtes over “Webdesign, kies je voor verrassend of voorspelbaar?

  1. Ik zou gaan voor voorspelbaar, omdat ik vermoed dat je bezoekers vooral op zoek zijn naar informatie (wat biedt de organisatie aan, voor welke doelgroep, op welke tijden, wat kost het, enz.). Eerlijk gezegd erger ik me vaak aan originele websites waar dingen op een gekke plek staan. Zoek de originaliteit liever ergens waar hij (zij?) niet botst met de gebruiksvriendelijkheid, zou ik zeggen!

    Like

  2. Anne Giezen zegt:

    Ik ga ook voor voorspelbaar en gebruikersvriendelijk. Als de organisatie een mooi origineel aanbod heeft op een gebruikersvriendelijke site, komt het vast goed. Succes!!

    Like

  3. Voorspelbaar. Iedere keer als ik iets wil opzoeken en ik moet eerst op de website uitzoeken waar ik iets kan vinden, raak ik geïrriteerd. Ik wil snel en zoals ik het ‘gewend’ ben de info vinden, en dat gaat van F.
    Ik koop bv soms expres iets bij een ander waar de site veel makkelijker te ‘lezen’ is. Duidelijkheid, overzichtelijk en eenvoudige taal.

    Like

  4. Het hangt ervan af. Hoe meer praktische informatie je te melden hebt, hoe minder ‘verrassing’ je je kunt permitteren. Een opvallend ontwerp mag nooit het navigatiemenu (eventueel submenu’s) en inhoud van je site in de weg zitten.

    De èchte uitdaging is (vermoed ik) dat de website opvallend overzichtelijk blijft, ook op de kleine schermpjes van smartphones bijvoorbeeld.

    Liked by 1 persoon

Ik vind het leuk als je een reactie geeft

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s